Chính trị của Vương quốc Anh


Vương quốc Anh là một quốc gia đơn nhất với sự phá hủy được cai trị trong khuôn khổ của một nền dân chủ nghị viện dưới chế độ quân chủ lập hiến, trong đó quốc vương, hiện là Nữ hoàng Elizabeth II, là người đứng đầu nhà nước trong khi Thủ tướng của Vương quốc Anh, hiện tại Theresa May, là người đứng đầu chính phủ. Quyền hành pháp được thực thi bởi chính phủ Anh, thay mặt và được sự đồng ý của quốc vương, cũng như bởi các chính phủ bị phá hủy của Scotland và xứ Wales và Hành pháp Bắc Ireland. Quyền lập pháp được trao cho hai phòng của Quốc hội Vương quốc Anh, Hạ viện và Hạ viện, cũng như trong các quốc hội Scotland và các hội đồng xứ Wales và Bắc Ireland. Tư pháp độc lập với hành pháp và lập pháp. Tòa án cao nhất là Tòa án tối cao của Vương quốc Anh.

Hệ thống chính trị của Vương quốc Anh là một hệ thống đa đảng. Kể từ những năm 1920, hai đảng thống trị là Đảng Bảo thủ và Đảng Lao động. Trước khi Đảng Lao động trỗi dậy trong chính trị Anh, Đảng Tự do là đảng chính trị lớn khác, cùng với đảng Bảo thủ. Trong khi các chính phủ liên minh và thiểu số là một đặc điểm không thường xuyên của chính trị nghị viện, hệ thống bầu cử đầu tiên được sử dụng cho các cuộc bầu cử chung có xu hướng duy trì sự thống trị của hai đảng này, mặc dù mỗi thế kỷ trước đã dựa vào một bên thứ ba , chẳng hạn như đảng Dân chủ Tự do, để cung cấp đa số làm việc trong Quốc hội. Một chính phủ liên minh Dân chủ Tự do Bảo thủ nắm giữ chức vụ từ năm 2010 đến 2015, liên minh đầu tiên kể từ năm 1945. [1] Liên minh kết thúc sau cuộc bầu cử quốc hội vào ngày 7 tháng 5 năm 2015, trong đó Đảng Bảo thủ giành được đa số 330 ghế tại Hạ viện Commons, trong khi các đối tác liên minh của họ mất tất cả trừ tám ghế. [2]

Với sự phân chia của Ireland, Bắc Ireland đã nhận được luật gia đình vào năm 1920, mặc dù tình trạng bất ổn dân sự đã được khôi phục vào năm 1972. đối với các đảng quốc gia ở Scotland và xứ Wales đã dẫn đến các đề xuất cho việc giải thể trong những năm 1970, mặc dù chỉ trong những năm 1990, sự phá sản đã xảy ra. Ngày nay, Scotland, Wales và Bắc Ireland, mỗi quốc gia đều có một cơ quan lập pháp và hành pháp, với sự thoái hóa ở Bắc Ireland có điều kiện tham gia vào một số tổ chức toàn Ireland. Chính phủ Anh vẫn chịu trách nhiệm về các vấn đề không bị phá hủy và, trong trường hợp Bắc Ireland, hợp tác với chính phủ Cộng hòa Ireland.

Vấn đề tranh chấp là liệu sự tự chủ và phá hủy quyền lực hành pháp và lập pháp có góp phần vào việc tăng cường hỗ trợ cho độc lập hay không. Đảng ủng hộ độc lập chính của Scotland, Đảng Quốc gia Scotland, đã trở thành một chính phủ thiểu số vào năm 2007 và sau đó tiếp tục giành được phần lớn MSP tại cuộc bầu cử quốc hội Scotland năm 2011 và thành lập chính quyền Scotland. Một cuộc trưng cầu dân ý về độc lập năm 2014 đã dẫn đến sự từ chối đề xuất này nhưng với 44,7% bỏ phiếu cho nó. Ở Bắc Ireland, một tỷ lệ phiếu bầu nhỏ hơn cho các đảng quốc gia Ireland. Sinn Féin lớn nhất, không chỉ ủng hộ việc thống nhất Ailen, mà các thành viên của nó cũng không được giữ ghế trong quốc hội Westminster, vì điều này sẽ đòi hỏi phải có một cam kết trung thành với quốc vương Anh.

Hiến pháp của Vương quốc Anh không được sửa đổi, được tạo thành từ các công ước hiến pháp, các đạo luật và các yếu tố khác như luật pháp EU. Hệ thống chính phủ này, được gọi là hệ thống Westminster, đã được các quốc gia khác, đặc biệt là các quốc gia trước đây là một phần của Đế quốc Anh.

Vương quốc Anh cũng chịu trách nhiệm cho một số phụ thuộc, thuộc hai loại: phụ thuộc Crown, ở vùng lân cận ngay lập tức của Vương quốc Anh và Lãnh thổ hải ngoại của Anh, có nguồn gốc là thuộc địa của Đế quốc Anh.

Đơn vị tình báo kinh tế đã đánh giá Vương quốc Anh là một "nền dân chủ đầy đủ" vào năm 2017. [3]

Lịch sử [ chỉnh sửa ]

Vương miện [ chỉnh sửa ]

Quốc vương Anh, hiện là Nữ hoàng Elizabeth II, là người đứng đầu nhà nước Vương quốc Anh. Mặc dù cô ấy có rất ít phần trực tiếp trong chính phủ, nhưng Crown vẫn là người nắm giữ quyền lực hành pháp tối thượng đối với chính phủ. Những quyền hạn này được gọi là đặc quyền của hoàng gia và có thể được sử dụng cho rất nhiều thứ, chẳng hạn như vấn đề hoặc rút hộ chiếu, cho việc sa thải Thủ tướng hoặc thậm chí là tuyên chiến. Các quyền lực được ủy quyền từ quốc vương, nhân danh Vương miện, và có thể được trao cho nhiều bộ trưởng khác nhau, hoặc các sĩ quan khác của Vương miện, và có thể cố tình bỏ qua sự đồng ý của Nghị viện.

Người đứng đầu Chính phủ của Hoàng đế, thủ tướng, cũng có các cuộc họp hàng tuần với chủ quyền, nơi bà có thể bày tỏ cảm xúc của mình, cảnh báo hoặc tư vấn cho thủ tướng trong công việc của chính phủ. [4]

Theo hiến pháp chưa được sửa đổi của Vương quốc Anh, quốc vương có các quyền lực sau: [5]

Quyền hạn trong nước

  • Quyền lực bãi nhiệm và bổ nhiệm thủ tướng [19659018] Quyền bãi nhiệm và bổ nhiệm các bộ trưởng khác
  • Quyền triệu tập và bầu cử Quốc hội
  • Quyền ban hành hoặc từ chối Hiệp ước Hoàng gia đối với các dự luật (làm cho chúng có hiệu lực và luật pháp)
  • Các lực lượng vũ trang
  • Quyền lực chỉ huy các lực lượng vũ trang của Vương quốc Anh
  • Quyền lực bổ nhiệm các thành viên vào Luật sư của Nữ hoàng
  • Quyền lực ban hành và rút hộ chiếu
  • Quyền lực ban phát sự thương xót (mặc dù hình phạt tử hình là bãi bỏ ished, quyền lực này vẫn được sử dụng để thay đổi câu)
  • Sức mạnh để trao tặng danh dự
  • Sức mạnh để tạo ra các tập đoàn thông qua Hiến chương Hoàng gia

Quyền lực nước ngoài

  • Sức mạnh phê chuẩn và thực hiện các hiệp ước
  • tuyên bố chiến tranh và hòa bình
  • Sức mạnh để triển khai các lực lượng vũ trang ở nước ngoài
  • Sức mạnh công nhận các quốc gia
  • Sức mạnh để tín dụng và nhận các nhà ngoại giao

Điều hành [ chỉnh sửa ]

Quyền hành pháp ở Vương quốc Anh được thực thi bởi Chủ quyền, Nữ hoàng Elizabeth II, thông qua Chính phủ của Hoàng đế và chính quyền quốc gia bị phá hủy - Chính phủ Scotland, Chính phủ Quốc hội Wales và Chính quyền Bắc Ireland.

Chính phủ Vương quốc Anh [ chỉnh sửa ]

Quốc vương bổ nhiệm một Thủ tướng làm người đứng đầu Chính phủ của Hoàng đế tại Vương quốc Anh, được hướng dẫn bởi quy ước nghiêm ngặt mà Thủ tướng nên là thành viên của Hạ viện rất có thể có thể thành lập Chính phủ với sự hỗ trợ của Hạ viện đó. Trong thực tế, điều này có nghĩa là nhà lãnh đạo của đảng chính trị với đa số ghế tuyệt đối trong Hạ viện được chọn làm Thủ tướng. Nếu không có đảng nào chiếm đa số tuyệt đối, nhà lãnh đạo của đảng lớn nhất sẽ được trao cơ hội đầu tiên để thành lập liên minh. Sau đó, Thủ tướng sẽ chọn các Bộ trưởng khác tạo nên Chính phủ và đóng vai trò là người đứng đầu chính trị của các Bộ Chính phủ. Khoảng hai mươi bộ trưởng cao cấp nhất của chính phủ tạo nên Nội các và khoảng 100 bộ trưởng trong tổng số bao gồm chính phủ. Theo quy ước của hiến pháp, tất cả các bộ trưởng trong chính phủ đều là Thành viên của Quốc hội hoặc là đồng nghiệp trong Hạ viện.

Như trong một số hệ thống chính phủ nghị viện khác (đặc biệt là các hệ thống dựa trên Hệ thống Westminster), cơ quan hành pháp (được gọi là "chính phủ") được rút ra và chịu trách nhiệm trước Nghị viện - một cuộc bỏ phiếu thành công không tin tưởng sẽ buộc chính phủ phải từ chức hoặc tìm cách giải tán quốc hội và tổng tuyển cử. Trong thực tế, các thành viên của quốc hội của tất cả các đảng lớn được kiểm soát chặt chẽ bởi những người cầm roi, những người cố gắng đảm bảo họ bỏ phiếu theo chính sách của đảng. Nếu chính phủ có đa số lớn, thì họ rất khó có thể mất đủ số phiếu để không thể thông qua luật.

Thủ tướng và Nội các [ chỉnh sửa ]

Thủ tướng là bộ trưởng cao cấp nhất trong Nội các. Họ chịu trách nhiệm chủ trì các cuộc họp nội các, lựa chọn các bộ trưởng nội các (và tất cả các vị trí khác trong chính phủ của Hoàng đế) và xây dựng chính sách của chính phủ. Thủ tướng là nhà lãnh đạo thực tế của Vương quốc Anh, anh ta hoặc cô ta thực hiện các chức năng điều hành được trao cho chủ quyền (theo cách của các Đặc quyền Hoàng gia). Trong lịch sử, quốc vương Anh là nguồn duy nhất của quyền lực hành pháp trong chính phủ. Tuy nhiên, sau sự lãnh đạo của các quốc vương Hanover, một sự sắp xếp của một "Thủ tướng" chủ trì và lãnh đạo Nội các bắt đầu xuất hiện. Theo thời gian, sự sắp xếp này đã trở thành nhánh hành pháp hiệu quả của chính phủ, vì nó đảm nhận chức năng hoạt động hàng ngày của chính phủ Anh khỏi chủ quyền.

Về mặt lý thuyết, Thủ tướng là primus inter pares (tức là tiếng Latin có nghĩa là "đầu tiên trong số những người bình đẳng") trong số các đồng nghiệp Nội các của họ. Trong khi Thủ tướng là Bộ trưởng Nội các cấp cao, họ bị ràng buộc về mặt lý thuyết để đưa ra các quyết định điều hành theo kiểu tập thể với các bộ trưởng nội các khác. Nội các, cùng với Thủ tướng, bao gồm các Bộ trưởng Ngoại giao từ các cơ quan chính phủ khác nhau, Lord High Chancellor, Lord Privy Seal, Chủ tịch Hội đồng Thương mại, Thủ tướng của Công tước xứ Lancaster và Bộ trưởng không có danh mục đầu tư. Các cuộc họp nội các thường được tổ chức hàng tuần, trong khi Quốc hội đang họp.

Các cơ quan chính phủ và Sở dân sự [ chỉnh sửa ]

Chính phủ Vương quốc Anh có một số bộ được biết đến chủ yếu, mặc dù không chỉ là các sở, ví dụ, Bộ Giáo dục. Đây là những người đứng đầu về mặt chính trị bởi một Bộ trưởng Chính phủ, thường là Bộ trưởng Ngoại giao và là thành viên của Nội các. Người đó cũng có thể được một số Bộ trưởng cơ sở hỗ trợ. Trong thực tế, một số cơ quan chính phủ và Bộ trưởng có trách nhiệm bao gồm một mình nước Anh, với các cơ quan chuyên trách có trách nhiệm với Scotland, Wales và Bắc Ireland, (ví dụ - Bộ Y tế), hoặc các trách nhiệm chủ yếu tập trung vào Anh (như Bộ dành cho giáo dục).

Việc thực hiện các quyết định của Bộ trưởng được thực hiện bởi một tổ chức trung lập về chính trị thường trực được gọi là nền công vụ. Vai trò hiến pháp của nó là hỗ trợ Chính phủ thời đó bất kể đảng chính trị nào nắm quyền. Không giống như một số nền dân chủ khác, các công chức cao cấp vẫn ở lại sau khi thay đổi Chính phủ. Quản lý hành chính của Sở được lãnh đạo bởi một công chức trưởng được biết đến trong hầu hết các phòng ban với tư cách là Thư ký thường trực. Phần lớn các nhân viên công vụ trong thực tế làm việc trong các cơ quan điều hành, đó là các tổ chức hoạt động riêng biệt báo cáo cho các Bộ Ngoại giao.

"Whitehall" thường được sử dụng như một ẩn dụ cho cốt lõi trung tâm của Dịch vụ dân sự. Điều này là do hầu hết các cơ quan chính phủ có trụ sở trong và xung quanh Cung điện Hoàng gia Whitehall cũ.

Các cơ quan hành chính quốc gia đã bị phá hủy [ chỉnh sửa ]

Martin McGuinnessPeter Robinson (Northern Ireland politician)Ieuan Wyn JonesMike German, Baron GermanCarwyn JonesRhodri MorganJohn SwinneyNicola SturgeonJim WallaceNicola SturgeonAlex SalmondJack McConnellNick CleggJohn PrescottTheresa MayDavid CameronGordon BrownTony Blair

Chính phủ Scotland [ chỉnh sửa ]

Chính phủ Scotland chịu trách nhiệm về mọi vấn đề không rõ ràng dành cho Quốc hội Vương quốc Anh tại Westminster, theo Đạo luật Scotland; bao gồm NHS Scotland, giáo dục, công bằng, nông thôn và giao thông. Nó quản lý một ngân sách hàng năm hơn 25 tỷ bảng Anh. [6] Chính phủ được lãnh đạo bởi Bộ trưởng đầu tiên, được hỗ trợ bởi các Bộ trưởng khác nhau với các danh mục đầu tư và tiền gửi riêng lẻ. Quốc hội Scotland đề cử một Thành viên được Nữ hoàng bổ nhiệm làm Bộ trưởng đầu tiên. Bộ trưởng thứ nhất sau đó bổ nhiệm các Bộ trưởng của họ (hiện được gọi là Thư ký Nội các) và các Bộ trưởng cơ sở, phải được Quốc hội phê chuẩn. Bộ trưởng thứ nhất, các bộ trưởng (nhưng không phải là bộ trưởng cơ sở), Tổng thư ký và luật sư của Chúa là thành viên của 'Người điều hành Scotland', như được nêu trong Đạo luật Scotland năm 1998. Họ được gọi chung là "Bộ trưởng Scotland".

Chính phủ xứ Wales [ chỉnh sửa ]

Chính phủ xứ Wales và Quốc hội cho xứ Wales có quyền hạn hạn chế hơn so với những người đã chuyển đến Scotland, [7] mặc dù sau khi Chính phủ thông qua Đạo luật Wales 2006 và cuộc trưng cầu dân ý về sự thoái hóa của xứ Wales, năm 2011, Quốc hội hiện có thể lập pháp ở một số khu vực thông qua Đạo luật của Quốc hội cho xứ Wales. Sau cuộc bầu cử năm 2011, Lao động xứ Wales đã nắm giữ chính xác một nửa số ghế trong Hội đồng, chỉ còn thiếu đa số. Một Chính phủ Lao động xứ Wales sau đó được thành lập bởi Carwyn Jones.

Điều hành Bắc Ireland [ chỉnh sửa ]

Ban điều hành và hội đồng Bắc Ireland có quyền lực gần hơn với những người đã bị phá hủy ở Scotland. Cơ quan hành pháp Bắc Ireland được lãnh đạo bởi một chế độ quân chủ, gần đây nhất là Bộ trưởng thứ nhất Arlene Foster (Đảng Liên minh Dân chủ) và Thứ trưởng Thứ nhất Martin McGuinness (Sinn Féin). Hai vị trí hiện đang bỏ trống và không có Điều hành kể từ tháng 1 năm 2017 vì vụ bê bối khuyến khích nhiệt tái tạo và không thành lập chính phủ sau cuộc bầu cử nhanh chóng của Hội đồng vào tháng 3 năm 2017. [8]

Lập pháp chỉnh sửa ]

Quốc hội Vương quốc Anh là cơ quan lập pháp tối cao ở Vương quốc Anh (nghĩa là có chủ quyền quốc hội), và Chính phủ được rút ra và chịu trách nhiệm trước nó. Quốc hội là lưỡng viện, bao gồm Hạ viện và Hạ viện. Ngoài ra còn có một Quốc hội Scotland đã bị phá hủy và các Hội đồng bị phá hủy ở Wales và Bắc Ireland, với các mức độ khác nhau của cơ quan lập pháp.

Quốc hội Vương quốc Anh [ chỉnh sửa ]

Hạ viện [ chỉnh sửa ]

 Tòa nhà màu cát với thiết kế kiểu đồng hồ lớn

Các quốc gia của Vương quốc Anh được chia thành các khu vực bầu cử quốc hội có dân số ngang bằng nhau bởi bốn Ủy ban Ranh giới. Mỗi khu vực bầu cử bầu một Thành viên Nghị viện (MP) vào Hạ viện trong các cuộc bầu cử chung và, nếu được yêu cầu, tại các cuộc bầu cử phụ. Tính đến năm 2010, có 650 khu vực bầu cử (đã có 646 trước cuộc tổng tuyển cử năm đó). Trong số 650 MP, tất cả chỉ có một - Lady Sylvia Hermon - thuộc về một đảng chính trị.

Trong thời hiện đại, tất cả các Thủ tướng và Lãnh đạo phe đối lập đã được rút ra từ Cộng đồng, chứ không phải các Lãnh chúa. Alec Douglas-Home đã từ chức từ những ngày ngang hàng sau khi trở thành Thủ tướng năm 1963, và là Thủ tướng cuối cùng trước khi ông từ Lãnh chúa rời đi vào năm 1902 (Hầu tước Salisbury).

Một đảng thường chiếm đa số trong Nghị viện, do việc sử dụng hệ thống bầu cử đầu tiên qua bưu điện, đã có lợi trong việc tạo ra hệ thống hai đảng hiện tại. Quốc vương thường yêu cầu một người được ủy quyền thành lập một chính phủ chỉ đơn giản là liệu nó có thể tồn tại trong Hạ viện hay không, điều mà hầu hết các chính phủ dự kiến ​​sẽ làm được. Trong những trường hợp đặc biệt, quốc vương yêu cầu ai đó 'thành lập chính phủ' với một thiểu số nghị viện [9] trong trường hợp không có đảng nào chiếm đa số đòi hỏi phải thành lập chính phủ liên minh hoặc 'tự tin và cung ứng'. Tùy chọn này chỉ được thực hiện tại thời điểm khẩn cấp quốc gia, như thời chiến. Nó được trao vào năm 1916 cho Bonar Law, và khi ông từ chối, cho David Lloyd George và năm 1940 cho Winston Churchill. Một chính phủ không được thành lập bởi một cuộc bỏ phiếu của Hạ viện, đó là một ủy ban từ quốc vương. Hạ viện có cơ hội đầu tiên để thể hiện niềm tin vào chính phủ mới khi họ bỏ phiếu về Bài phát biểu từ ngai vàng (chương trình lập pháp do chính phủ mới đề xuất).

House of Lords [ chỉnh sửa ]

House of Lord trước đây là một phòng quý tộc di truyền, mặc dù bao gồm cả những người cùng sống và Lords Spiritual. Hiện tại nó đang ở giữa các cải cách sâu rộng, gần đây nhất trong số này được ban hành trong Đạo luật Nhà của Lãnh chúa 1999. Ngôi nhà bao gồm hai loại thành viên rất khác nhau, Lords Temporal và Lords Spiritual. Lords Temporal bao gồm các thành viên được chỉ định (đồng nghiệp trong cuộc sống không có quyền di truyền cho con cháu của họ ngồi trong nhà) và chín mươi hai đồng nghiệp di truyền còn lại, được bầu trong số, và bởi, những người nắm giữ các chức danh mà trước đó đã có một vị trí trong Nhà của Lãnh chúa . Linh hồn Lãnh chúa đại diện cho Giáo hội Anh được thành lập và số hai mươi sáu: Năm cổ đại (Canterbury, York, London, Winchester và Durham), và 21 giám mục cao cấp nhất tiếp theo.

Hạ viện hiện đang hành động để xem xét luật pháp do Hạ viện khởi xướng, với quyền đề xuất sửa đổi và có thể thực hiện quyền phủ quyết đáng ngờ. Điều này cho phép nó trì hoãn pháp luật nếu nó không phê duyệt trong mười hai tháng. Tuy nhiên, việc sử dụng vetoes bị hạn chế bởi quy ước và bởi hoạt động của Nghị viện Công vụ 1911 và 1949: Các lãnh chúa không được phủ quyết "các hóa đơn tiền" hoặc các tuyên bố chính (xem công ước Salisbury). Việc sử dụng liên tục quyền phủ quyết cũng có thể bị lật đổ bởi các Commons, theo một điều khoản của Đạo luật Nghị viện 1911. Thông thường các chính phủ sẽ chấp nhận thay đổi luật pháp để tránh cả sự chậm trễ về thời gian và sự công khai tiêu cực của việc nhìn thấy để đụng độ với các Lãnh chúa . Tuy nhiên, các Lãnh chúa vẫn giữ quyền phủ quyết hoàn toàn trong các hành vi sẽ kéo dài tuổi thọ của Nghị viện vượt quá giới hạn 5 năm được đưa ra bởi Đạo luật Nghị viện 1911.

Đạo luật cải cách hiến pháp năm 2005 đã vạch ra kế hoạch cho một Tòa án tối cao của Vương quốc Anh để thay thế vai trò của các lãnh chúa.

Hạ viện được thay thế thành phiên tòa phúc thẩm cuối cùng về các vụ án dân sự tại Vương quốc Anh vào ngày 1 tháng 10 năm 2009, bởi Tòa án Tối cao Vương quốc Anh.

Các cơ quan lập pháp quốc gia bị phá hủy [ chỉnh sửa ]

Mặc dù quốc hội Anh vẫn là quốc hội có chủ quyền, Scotland có một quốc hội và Wales và Bắc Ireland có các hội đồng. Tuy nhiên, mỗi người có thể mở rộng, thu hẹp hoặc thay đổi bởi một Đạo luật của Quốc hội Vương quốc Anh. Vương quốc Anh là một quốc gia đơn nhất với một hệ thống chính phủ bị phá hủy. Điều này trái ngược với một hệ thống liên bang, trong đó các nghị viện phụ hoặc nghị viện và hội đồng nhà nước có quyền hiến pháp được xác định rõ ràng để tồn tại và quyền để thực hiện một số chức năng được bảo đảm và xác định theo hiến pháp và không thể bị đơn phương bãi bỏ bởi Công vụ của quốc hội trung ương.

Tất cả ba tổ chức bị phá hủy được bầu theo đại diện theo tỷ lệ: Hệ thống thành viên bổ sung được sử dụng ở Scotland và xứ Wales, và bỏ phiếu chuyển nhượng duy nhất được sử dụng ở Bắc Ireland.

Do đó, Anh là quốc gia duy nhất ở Anh không có quốc hội bị phá hủy. Tuy nhiên, các chính trị gia cao cấp của tất cả các đảng chính đã bày tỏ quan ngại liên quan đến Câu hỏi Tây Lothian, [10][11] được nêu ra trong đó các chính sách nhất định đối với Anh được các nghị sĩ từ cả bốn quốc gia cấu thành trong khi các chính sách tương tự đối với Scotland hoặc xứ Wales có thể được quyết định các hội đồng bị phá hủy bởi các nhà lập pháp từ các quốc gia đó một mình. Các đề xuất thay thế cho chính quyền khu vực Anh đã bị đình trệ, sau một cuộc trưng cầu dân ý kém về chính phủ bị phá hủy cho vùng Đông Bắc nước Anh, nơi được coi là khu vực có lợi nhất cho ý tưởng, ngoại trừ Cornwall, nơi có sự ủng hộ rộng rãi cho một hội đồng Cornish, bao gồm cả năm nghị sĩ Cornish. [12][13] Do đó, nước Anh bị chi phối theo sự cân bằng của các đảng trên toàn bộ Vương quốc Anh.

Chính phủ không có kế hoạch thành lập một quốc hội hoặc hội nghị Anh mặc dù một số nhóm áp lực [14] đang kêu gọi một. Một trong những lập luận chính của họ là các nghị sĩ (và do đó là cử tri) từ các vùng khác nhau của Vương quốc Anh có quyền lực không nhất quán. Hiện tại một nghị sĩ đến từ Scotland có thể bỏ phiếu về luật pháp chỉ ảnh hưởng đến Anh nhưng các nghị sĩ đến từ Anh (hoặc thực sự là Scotland) không thể bỏ phiếu về các vấn đề được đưa ra trước quốc hội Scotland. Thật vậy, cựu Thủ tướng Gordon Brown, một nghị sĩ của một khu vực bầu cử ở Scotland, đã đưa ra một số luật chỉ ảnh hưởng đến nước Anh chứ không phải khu vực bầu cử của chính ông. Sự bất thường này được gọi là câu hỏi West Lothian.

Chính sách của Chính phủ Anh tại Anh là thành lập các hội đồng khu vực được bầu mà không có quyền lập pháp. Hội đồng Luân Đôn là hội nghị đầu tiên trong số này, được thành lập năm 2000, sau cuộc trưng cầu dân ý năm 1998, nhưng các kế hoạch tiếp theo đã bị hủy bỏ sau khi từ chối đề xuất cho một hội nghị được bầu ở Đông Bắc Anh trong một cuộc trưng cầu dân ý năm 2004. Các hội nghị khu vực không được lựa chọn vẫn được giữ nguyên tám vùng của Anh.

Quốc hội Scotland [ chỉnh sửa ]

Phòng tranh luận của Quốc hội Scotland.

Quốc hội Scotland là cơ quan lập pháp đơn quốc gia của Scotland, nằm trong khu vực Holyrood của Scotland. thủ đô Edinburgh. Nghị viện, được gọi một cách không chính thức là "Holyrood" [15] (cf. "Westminster"), là một cơ quan được bầu cử dân chủ bao gồm 129 thành viên được gọi là Thành viên của Quốc hội Scotland, hoặc MSPs. Các thành viên được bầu cho nhiệm kỳ bốn năm theo hệ thống đại diện tỷ lệ thành viên hỗn hợp. Kết quả là, 73 MSP đại diện cho các khu vực địa lý riêng lẻ được bầu bởi hệ thống đa số ("lần đầu tiên qua bài"), với 56 người trở lại từ tám khu vực thành viên bổ sung, mỗi khu vực bầu chọn bảy MSP. [16] [19659002] Quốc hội Scotland hiện tại được thành lập bởi Đạo luật Scotland năm 1998 và cuộc họp đầu tiên với tư cách là một cơ quan lập pháp bị phá hủy là vào ngày 12 tháng 5 năm 1999. Quốc hội có quyền thông qua luật pháp và có khả năng thay đổi thuế hạn chế. Một vai trò khác của nó là nắm giữ Chính phủ Scotland để tính toán. "Các vấn đề đã được giải quyết" mà nó có trách nhiệm bao gồm giáo dục, y tế, nông nghiệp và công lý. Một mức độ của chính quyền trong nước, và tất cả các chính sách đối ngoại, vẫn thuộc về Quốc hội Vương quốc Anh tại Westminster.

Công chúng tham gia Nghị viện theo cách không phải là trường hợp tại Westminster thông qua các Nhóm liên đảng về các chủ đề chính sách mà công chúng quan tâm tham gia và tham dự các cuộc họp của các Thành viên của Quốc hội Scotland (MSPs).

Sự hồi sinh trong ngôn ngữ và bản sắc của người Celtic, cũng như chính trị và sự phát triển của "khu vực", đã góp phần thúc đẩy lực lượng chống lại sự thống nhất của nhà nước. [17] Điều này được thể hiện rõ khi - mặc dù một số người cho rằng nó bị ảnh hưởng bởi tướng quân sự thỏa thuận công khai với Lao động - Đảng Quốc gia Scotland (SNP) đã trở thành đảng lớn nhất trong Quốc hội Scotland chỉ bằng một ghế.

Alex Salmond (lãnh đạo SNP) kể từ đó đã làm nên lịch sử khi trở thành Bộ trưởng đầu tiên của Scotland từ một đảng không phải là Lao động. SNP cai trị như một chính quyền thiểu số tại Holyrood sau cuộc bầu cử Quốc hội Scotland năm 2007. Chủ nghĩa dân tộc (ủng hộ việc chia tay Vương quốc Anh) đã trải qua sự gia tăng mạnh mẽ về mức độ phổ biến trong những năm gần đây, với thời điểm then chốt tại cuộc bầu cử Quốc hội Scotland năm 2011, nơi SNP đã tận dụng sự sụp đổ của hỗ trợ Dân chủ Tự do để cải thiện thành tích năm 2007 của họ giành được đa số hoàn toàn đầu tiên tại Holyrood (mặc dù hệ thống bầu cử được thiết kế đặc biệt để ngăn chặn đa số), với Lao động vẫn là đảng đối lập lớn nhất.

Kết quả bầu cử này đã khiến nhà lãnh đạo của ba đảng đối lập chính phải từ chức. Iain Grey đã thành công với tư cách là lãnh đạo Lao động Scotland bởi Johann Lamont, lãnh đạo đảng Bảo thủ và Liên minh Scotland, Annabel Goldie được thay thế bởi Ruth Davidson, và Tavish Scott, lãnh đạo đảng Dân chủ Tự do Scotland được thay thế bởi Willie Rennie.

Một cam kết tuyên ngôn chính của SNP là tổ chức một cuộc trưng cầu dân ý về Độc lập Scotland, được Chính phủ Anh cấp và tổ chức vào ngày 18 tháng 9 năm 2014. Khi những người theo chủ nghĩa dân tộc lên nắm quyền vào năm 2011, các cuộc thăm dò dư luận đã ủng hộ độc lập vào khoảng 31 %, nhưng năm 2014, 45% đã bỏ phiếu rời khỏi công đoàn. Trước thất bại của cuộc trưng cầu dân ý, số thành viên của SNP đã tăng lên hơn 100.000, vượt qua Đảng Dân chủ Tự do trở thành đảng chính trị lớn thứ ba ở Anh bằng tư cách thành viên, và trong cuộc tổng tuyển cử vào tháng 5 năm 2015, SNP đã quét sạch hội đồng quản trị và chiếm 56 59 khu vực bầu cử Westminster ở Scotland (vượt xa 11 ghế tốt nhất trước đó vào cuối những năm 1970) và giành được hơn 50% phiếu bầu của Scotland.

Alex Salmond từ chức Bộ trưởng thứ nhất Scotland và lãnh đạo SNP sau khi quốc gia này từ chối độc lập vào tháng 9 năm 2014, và đã được phó bộ trưởng thứ nhất và phó lãnh đạo của SNP, Nicola Sturgeon kế nhiệm. Cũng trong cuộc trưng cầu dân ý, lãnh đạo đảng Lao động Scotland, Johann Lamont, đã đứng xuống và Jim Murphy được bầu để thay thế bà. Ông Murphy là lãnh đạo Đảng Lao động Scotland cho đến cuộc tổng tuyển cử năm 2015, trong đó ông mất ghế ở Westminster, sau thất bại, ông đã từ chức và phó MSP Kezia Dugdale trở thành lãnh đạo đảng và lãnh đạo SLP tại Holyrood. Vào năm 2017, cô bất ngờ từ chức và được bầu làm lãnh đạo SLP, người Anh sinh ra Richard Leonard.

Quốc hội cho xứ Wales [ chỉnh sửa ]

Quốc hội cho xứ Wales là quốc hội bị phá hủy của xứ Wales có quyền lập pháp và thay đổi thuế. Hội đồng bao gồm 60 thành viên, được gọi là Thành viên hội đồng hoặc AMs (tiếng Wales: Aelod y Cynulliad ). Các thành viên được bầu theo nhiệm kỳ bốn năm theo một hệ thống thành viên bổ sung, trong đó 40 AM đại diện cho các khu vực địa lý được bầu bởi hệ thống đa số và 20 AM từ năm khu vực bầu cử bằng cách sử dụng phương pháp đại diện theo tỷ lệ.

Siambr - Phòng tranh luận của Hội đồng xứ Wales

Hội được thành lập bởi Đạo luật Chính phủ xứ Wales năm 1998, sau cuộc trưng cầu dân ý năm 1997. Về việc thành lập, hầu hết các quyền lực của Văn phòng và Thư ký xứ Wales Nhà nước cho xứ Wales đã được chuyển đến nó. Hội đồng không có quyền khởi xướng luật pháp sơ cấp cho đến khi quyền hạn làm luật hạn chế được thông qua Đạo luật Chính phủ xứ Wales 2006. Quyền hạn làm luật chính của nó đã được tăng cường sau cuộc bỏ phiếu Có trong cuộc trưng cầu dân ý vào ngày 3 tháng 3 năm 2011, cho phép nó có thể lập pháp mà không cần phải tham khảo ý kiến ​​của quốc hội Vương quốc Anh, cũng như Bộ trưởng Ngoại giao xứ Wales trong 20 lĩnh vực bị phá hủy. [18]

Hội đồng Bắc Ireland [ chỉnh sửa ]

Chính phủ miền Bắc Ireland được thành lập như là kết quả của Thỏa thuận Thứ Sáu Tốt Năm 1998. Điều này tạo ra Hội đồng Bắc Ireland. Hội đồng là một cơ quan đơn phương bao gồm 108 thành viên được bầu theo hình thức bỏ phiếu chuyển nhượng duy nhất của đại diện theo tỷ lệ. Hội đồng dựa trên nguyên tắc chia sẻ quyền lực, để đảm bảo rằng cả cộng đồng ở Bắc Ireland, đoàn viên và quốc gia, tham gia cai quản khu vực. Nó có quyền lập pháp trong một loạt các lĩnh vực và bầu ra Cơ quan hành pháp Bắc Ireland (nội các). Nó nằm ở Tòa nhà Quốc hội tại Stormont ở Belfast.

Hội đồng có thẩm quyền lập pháp trong một lĩnh vực năng lực được gọi là "vấn đề được chuyển giao". Những vấn đề này không được liệt kê rõ ràng trong Đạo luật Bắc Ireland năm 1998 mà thay vào đó bao gồm bất kỳ thẩm quyền nào không được Quốc hội tại Westminster giữ lại một cách rõ ràng. Quyền hạn được bảo lưu bởi Westminster được chia thành "các vấn đề ngoại trừ", nó được giữ lại vô thời hạn và "các vấn đề được bảo lưu", có thể được chuyển sang thẩm quyền của Hội đồng Bắc Ireland vào một ngày trong tương lai. Sức khỏe, luật hình sự và giáo dục được "chuyển giao" trong khi quan hệ hoàng gia đều bị "loại trừ".

Trong khi Hội đồng bị đình chỉ, do các vấn đề liên quan đến các đảng chính và Quân đội Cộng hòa Ailen lâm thời (IRA), các quyền lập pháp của nó đã được chính phủ Anh thực thi, có hiệu lực để lập pháp theo sắc lệnh. Các luật thường thuộc thẩm quyền của Hội đồng đã được chính phủ Anh thông qua dưới hình thức Hội đồng đặt hàng thay vì các hành vi lập pháp.


Bạo lực đã giảm đáng kể trong hai mươi năm qua, mặc dù tình hình vẫn căng thẳng, với các đảng cứng rắn hơn như Sinn Féin và Đảng Liên minh Dân chủ hiện đang nắm giữ nhiều ghế nhất trong quốc hội (xem Nhân khẩu học và chính trị của Bắc Ireland).

Tư pháp [ chỉnh sửa ]

Vương quốc Anh không có một hệ thống pháp lý duy nhất do nó được tạo ra bởi liên minh chính trị của các quốc gia độc lập trước đây với các điều khoản của Hiệp ước Liên minh đảm bảo sự tồn tại liên tục của hệ thống pháp lý riêng biệt của Scotland. Ngày nay, Vương quốc Anh có ba hệ thống luật riêng biệt: luật Anh, luật Bắc Ireland và luật Scotland. Những thay đổi hiến pháp gần đây đã chứng kiến ​​một Tòa án Tối cao mới của Vương quốc Anh ra đời vào tháng 10 năm 2009, đảm nhận chức năng kháng cáo của Ủy ban phúc thẩm của Hạ viện. [19] Ủy ban Tư pháp của Hội đồng Cơ mật, bao gồm các thành viên tương tự như Tòa án tối cao, là tòa phúc thẩm cao nhất đối với một số quốc gia Khối thịnh vượng chung độc lập, lãnh thổ hải ngoại của Anh và phụ thuộc vương miện của Anh.

Anh, Wales và Bắc Ireland [ chỉnh sửa ]

Cả luật Anh, áp dụng ở Anh và xứ Wales, và luật Bắc Ireland đều dựa trên các nguyên tắc luật chung. Bản chất của luật chung là luật được tạo ra bởi các thẩm phán ngồi tại tòa án, áp dụng ý thức và kiến ​​thức chung về tiền lệ pháp lý của họ ( stare decisis ) cho các sự kiện trước họ. Tòa án của Anh và xứ Wales do Tòa án cấp cao của Anh và xứ Wales đứng đầu, bao gồm Tòa phúc thẩm, Tòa án công lý cao cấp (đối với các vụ án dân sự) và Tòa án vương miện (đối với các vụ án hình sự). Tòa án tối cao của Vương quốc Anh là tòa án cao nhất về đất đai cho cả các vụ án hình sự và dân sự ở Anh, xứ Wales và Bắc Ireland và bất kỳ quyết định nào mà nó đưa ra đều ràng buộc với mọi tòa án khác trong hệ thống phân cấp.

Scotland[edit]

Scots law, a hybrid system based on both common-law and civil-law principles, applies in Scotland. The chief courts are the Court of Session, for civil cases, and the High Court of Justiciary, for criminal cases. The Supreme Court of the United Kingdom serves as the highest court of appeal for civil cases under Scots law. Sheriff courts deal with most civil and criminal cases including conducting criminal trials with a jury, known that as Sheriff solemn Court, or with a Sheriff and no jury, known as (Sheriff summary Court). The Sheriff courts provide a local court service with 49 Sheriff courts organised across six Sheriffdoms.

Electoral systems[edit]

Various electoral systems are used in the UK:

The use of the first-past-the-post to elect members of Parliament is unusual among European nations. The use of the system means that when three or more candidates receive a significant share of the vote, MPs are often elected from individual constituencies with a plurality (receiving more votes than any other candidate), but not an absolute majority (50 percent plus one vote).

Elections and political parties in the United Kingdom are affected by Duverger's law, the political science principle which states that plurality voting systems, such as first-past-the-post, tend to lead to the development of two-party systems. The UK, like several other states, has sometimes been called a "two-and-a-half" party system, because parliamentary politics is dominated by the Labour Party and Conservative Party, while the Liberal Democrats, used to, hold a significant number of seats (but still substantially less than Labour and the Conservatives), and several small parties (some of them regional or nationalist) trailing far behind in number of seats, although this changed in the 2015 general election.

In the last few general elections, voter mandates for Westminster in the 30–40% ranges have been swung into 60% parliamentary majorities. No single party has won a majority of the popular vote since the Third National Government of Stanley Baldwin in 1935. On two occasions since World War II – 1951 and February 1974 – a party that came in second in the popular vote actually came out with the larger number of seats.

Electoral reform for parliamentary elections have been proposed many times. The Jenkins Commission report in October 1998 suggested implementing the Alternative Vote Top-up (also called alternative vote plus or AV+) in parliamentary elections. Under this proposal, most MPs would be directly elected from constituencies by the alternative vote, with a number of additional members elected from "top-up lists." However, no action was taken by the Labour government at the time. There are a number of groups in the UK campaigning for electoral reform, including the Electoral Reform Society, Make Votes Count Coalition and Fairshare.

The 2010 general election resulted in a hung parliament (no single party being able to command a majority in the House of Commons). This was only the second general election since World War II to return a hung parliament, the first being the February 1974 election. The Conservatives gained the most seats (ending 13 years of Labour government) and the largest percentage of the popular vote, but fell 20 seats short of a majority.

The Conservatives and Liberal Democrats entered into a new coalition government, headed by David Cameron. Under the terms of the coalition agreement the government committed itself to hold a referendum in May 2011 on whether to change parliamentary elections from first-past-the-post to AV. Electoral reform was a major priority for the Liberal Democrats, who favour proportional representation but were able to negotiate only a referendum on AV with the Conservatives. The coalition partners campaigned on opposite sides, with the Liberal Democrats supporting AV and the Conservatives opposing it. The referendum resulted in the Conservative's favour and the first-past-the-post system was maintained.

Political parties[edit]

Graphic showing percentage of people voting for six age bands. The people voting is divided by political party. The percentage of people voting increases with age from about 35% for 18-24, 50% for 25-34, increasing to 75% for over-65. The proportion of voters voting for each party remains largely constant.
2005 general election results by age group: voters for Conservative (blue), Labour (red), Lib Dem (yellow), other parties (green); and those not voting (grey).

Since the 1920s the two main political parties in the UK, in terms of the number of seats in the House of Commons, are the Conservative and Unionist Party and the Labour Party. The Scottish National Party has the second largest party membership[20]but a smaller number of MPs as it only fields candidates for constituencies in Scotland[21].

The modern day Conservative Party was founded in 1834 and is an outgrowth of the Tory movement or party, which began in 1678. Today it is still colloquially referred to as the Tory Party and members/supporters referred to as Tories. The Liberal Democrats or "Lib Dems" were founded in 1988 by an amalgamation of the Liberal Party and the Social Democratic Party (SDP), a right-wing Labour breakaway movement formed in 1981. The Liberals and SDP had contested elections together as the SDP–Liberal Alliance for seven years previously. The modern Liberal Party had been founded in 1859 as an outgrowth of the Whig movement or party (which began at the same time as the Tory Party and was its historical rival) as well as the Radical and Peelite tendencies.

The Liberal Party was one of the two dominant parties (along with the Conservatives) from its founding until the 1920s, when it rapidly declined in popularity, and was supplanted on the left by the Labour Party, which was founded in 1900 and formed its first minority government in 1924. Since that time, the Labour and Conservative parties have been dominant, with the Liberals (later Liberal Democrats) being the third-largest party until 2015, when they lost 49 of their 57 seats, while the Scottish National Party gained 56 seats. Founded in 1934, the SNP advocates Scottish independence and has had continuous representation in Parliament since 1967. The SNP currently leads a minority government in the Scottish Parliament, and has 35 MPs in the House of Commons after the 2017 general election.

Minor parties also hold seats in parliament:

  • Plaid Cymru, the Welsh nationalist party, has had continuous representation in Parliament since 1974. Plaid Cymru has the third-largest number of seats in the National Assembly for Wales, after Welsh Labour and the Welsh Conservative & Unionist Party, and participated with the former in the coalition agreement in the Assembly before the 2011 Parliamentary election.
  • In Northern Ireland, all 18 MPs are from parties that only contest elections in Northern Ireland (except for Sinn Féin, which contests elections in both Northern Ireland and the Republic of Ireland). The unionist Democratic Unionist Party (DUP), the republican Sinn Féin, the nationalist Social Democratic and Labour Party (SDLP), and the non-sectarian Alliance Party of Northern Ireland all gained seats in Parliament at the 2010 general election, the Alliance Party for the first time. Sinn Féin has a policy of abstentionism and their MPs refuse to take their seats in Parliament, and have done so since the 1920s. DUP, Sinn Féin, the Ulster Unionist Party (UUP), and the SDLP are considered the four major political parties in Northern Ireland, holding the most seats in the Northern Ireland Assembly.

At the most recent general election in 2017, the Conservatives, although increased their share of the vote; lost their overall majority in the House of Commons after previously commanding a majority for two years between 2015-17. However, the Conservatives did manage to gain 12 new seats in Scotland, as well as retaining the one seat from the previous election. This was the best Conservative Party result in Scotland since the 1983 general election.

Conservatives (Tories)[edit]

The Conservative Party won the largest number of seats at the 2015 general election, returning 330 MPs (plus the Speaker's seat, uncontested, bringing the total MPs to 331), enough for an overall majority, and went on to form the first Conservative majority government since the 1992 general election.

The Conservatives won only 318 seats at the 2017 general election, but went on to form a confidence and supply deal with the DUP (Democratic Unionist Party) who got 10 seats in the House of Commons, allowing the Conservative Party to remain in government.[22][23][24]

The Conservative Party can trace its origin back to 1662, with the Court Party and the Country Party being formed in the aftermath of the English Civil War. The Court Party soon became known as the Tories, a name that has stuck despite the official name being 'Conservative'. The term "Tory" originates from the Exclusion Bill crisis of 1678-1681 - the Whigs were those who supported the exclusion of the Roman Catholic Duke of York from the thrones of England, Ireland and Scotland, and the Tories were those who opposed it. Both names were originally insults: a "whiggamore" was a horse drover (See Whiggamore Raid), and a "tory" (Tóraidhe) was an Irish term for an outlaw, later applied to Irish Confederates and Irish Royalists, during the Wars of the Three Kingdoms.[25]

Generally, the Tories were associated with lesser gentry and the Church of England, while Whigs were more associated with trade, money, larger land holders (or "land magnates"), expansion and tolerance of Catholicism.

The Rochdale Radicals were a group of more extreme reformists who were also heavily involved in the cooperative movement. They sought to bring about a more equal society, and are considered by modern standards to be left-wing.

After becoming associated with repression of popular discontent in the years after 1815, the Tories underwent a fundamental transformation under the influence of Robert Peel, himself an industrialist rather than a landowner, who in his 1834 "Tamworth Manifesto" outlined a new "Conservative" philosophy of reforming ills while conserving the good.

Though Peel's supporters subsequently split from their colleagues over the issue of free trade in 1846, ultimately joining the Whigs and the Radicals to form what would become the Liberal Party, Peel's version of the party's underlying outlook was retained by the remaining Tories, who adopted his label of Conservative as the official name of their party.

The Conservatives were in government for eighteen years between 1979–1997, under the leadership of the first-ever female Prime Minister, Margaret Thatcher, and former Chancellor of the Exchequer John Major (1990–97). Their landslide defeat at the 1997 general election saw the Conservative Party lose over half their seats gained in 1992, and saw the party re-align with public perceptions of them. The Conservatives lost all their seats in both Scotland and Wales, and was their worst defeat since 1906.

In 2008, the Conservative Party formed a pact with the Ulster Unionist Party (UUP) to select joint candidates for European and House of Commons elections; this angered the DUP as by splitting the Unionist vote, republican parties will be elected in some areas.[26]

After thirteen years in opposition, the Conservatives returned to power as part of a coalition agreement with the Liberal Democrats in 2010, going on to form a majority government in 2015. David Cameron resigned as Prime Minister in July 2016, which resulted in the appointment of the country's second female Prime Minister, Theresa May. The Conservative Party is the only party in the history of the United Kingdom to have been governed by a female Prime Minister.

Historically, the party has been the mainland party most pre-occupied by British Unionism, as attested to by the party's full name, the Conservative & Unionist Party. This resulted in the merger between the Conservatives and Joseph Chamberlain's Liberal Unionist Party, composed of former Liberals who opposed Irish home rule. The unionist tendency is still in evidence today, manifesting sometimes as a scepticism or opposition to devolution, firm support for the continued existence of the United Kingdom in the face of movements advocating independence from the UK, and a historic link with the cultural unionism of Northern Ireland.

Labour[edit]

The Labour Party won the second-largest number of seats in the House of Commons at the 2017 general election, with 262 seats overall.

The history of the Labour Party goes back to 1900, when a Labour Representation Committee was established and changed its name to "The Labour Party" in 1906. After the First World War, this led to the demise of the Liberal Party as the main reformist force in British politics. The existence of the Labour Party on the left-wing of British politics led to a slow waning of energy from the Liberal Party, which has consequently assumed third place in national politics. After performing poorly at the general elections of 1922, 1923 and 1924, the Liberal Party was superseded by the Labour Party as being the party of the left.

Following two brief spells in minority governments in 1924 and 1929–1931, the Labour Party won a landslide victory after World War II at the 1945 "khaki election"; winning a majority for the first time ever. Throughout the rest of the twentieth century, Labour governments alternated with Conservative governments. The Labour Party suffered the "wilderness years" of 1951–1964 (three consecutive general election defeats) and 1979–1997 (four consecutive general election defeats).

During this second period, Margaret Thatcher, who became Leader of the Conservative Party in 1975, made a fundamental change to Conservative policies, turning the Conservative Party into an economically liberal party. At the 1979 general election, she defeated James Callaghan's Labour government following the Winter of Discontent.

For all of the 1980s and most of the 1990s, Conservative governments under Thatcher and her successor John Major pursued policies of privatisation, anti-trade-unionism, and, for a time, monetarism, now known collectively as Thatcherism.

The Labour Party elected left-winger Michael Foot as their leader in 1980, and he responded to dissatisfaction within the Labour Party by pursuing a number of radical policies developed by its grassroots members. In 1981, several centrist and right-leaning Labour MPs formed a breakaway group called the Social Democratic Party (SDP), a move which split Labour and is widely believed to have made the Labour Party unelectable for a decade. The SDP formed an alliance with the Liberal Party which contested the 1983 and 1987 general elections as a pro-European, centrist alternative to Labour and the Conservatives. After some initial success, the SDP did not prosper (partly due to its unfavourable distribution of votes by the First-Past-The-Post electoral system), and was accused by some of splitting the Labour vote.

The SDP eventually merged with the Liberal Party to form the Liberal Democrats in 1988. Support for the new party has increased since then, and the Liberal Democrats (often referred to as Lib Dems) gained an increased number of seats in the House of Commons at both the 2001 and 2005 general elections.

The Labour Party was defeated in a landslide at the 1983 general election, and Michael Foot was replaced shortly thereafter by Neil Kinnock as party leader. Kinnock progressively expelled members of Militant, a far left group which practised entryism, and moderated many of the party's policies. Despite these changes, as well as electoral gains and also due to Kinnock's negative media image, Labour was defeated at the 1987 and 1992 general elections, and he was succeeded by Shadow Chancellor of the Exchequer, John Smith .

Shadow Home Secretary Tony Blair became Leader of the Labour Party after John Smith's sudden death from a heart attack in 1994. He continued to move the Labour Party towards the "centre" by loosening links with the unions and continuing many of Margaret Thatcher's neoliberal policies. This coupled with the professionalising of the party machine's approach to the media, helped Labour win a historic landslide at the 1997 general election, after eighteen consecutive years of Conservative rule. Some observers say the Labour Party had by then morphed from a democratic socialist party to a social democratic party, a process which delivered three general election victories but alienated some of its core base; leading to the formation of the Socialist Labour Party (UK).[citation needed]

A subset of Labour MPs stand as joint Labour and Co-operative candidates due to a long-standing electoral alliance between the Labour Party and the Co-op Party - the political arm of the British co-operative movement. At the 2015 general election, 42 candidates stood using the Labour and Co-operative Party ticket,[27] of which 24 were elected.[28]

Scottish National Party[edit]

The Scottish National Party won the third-largest number of seats in the House of Commons at the 2015 general election, winning 56 MPs from the 59 constituencies in Scotland having won 50% of the popular vote. This was an increase of 50 MPs on the result achieved in 2010.

The SNP has enjoyed parliamentary representation continuously since 1967. Following the 2007 Scottish parliamentary elections, the SNP emerged as the largest party with 47 MSPs and formed a minority government with Alex Salmond as First Minister. After the 2011 Scottish parliamentary election, the SNP won enough seats to form a majority government, the first time this had ever happened since devolution was established in 1999.

Members of the Scottish National Party and Plaid Cymru work together as a single parliamentary group[29] following a formal pact signed in 1986. This group currently has 39 MPs.

Liberal Democrats[edit]

The Liberal Democrats won the joint-fourth largest number of seats at the 2015 general election, returning 8 MPs.

The Liberal Democrats were founded in 1988 by an amalgamation of the Liberal Party with the Social Democratic Party, but can trace their origin back to the Whigs and the Rochdale Radicals who evolved into the Liberal Party. The term 'Liberal Party' was first used officially in 1868, though it had been in use colloquially for decades beforehand. The Liberal Party formed a government in 1868 and then alternated with the Conservative Party as the party of government throughout the late-nineteenth century and early-twentieth century.

The Liberal Democrats are a party with policies on constitutional and political reforms, including changing the voting system for general elections (UK Alternative Vote (AV) referendum, 2011), abolishing the House of Lords and replacing it with a 300-member elected Senate, introducing fixed five-year Parliaments, and introducing a National Register of Lobbyists. They also support what they see as greater fairness and social mobility. In the coalition government, the party promoted legislation introducing a pupil premium - funding for schools directed at the poorest students to give them an equal chance in life. They also supported same-sex marriage and increasing the income tax threshold to £10,000, a pre-election manifesto commitment.

Northern Ireland parties[edit]

The Democratic Unionist Party (DUP) had 10 MPs elected at the 2017 general election. Founded in 1971 by Ian Paisley, it has grown to become the larger of the two main unionist political parties in Northern Ireland. Sinn Féin MPs had 7 MPs elected at the 2017 election, but Sinn Féin MPS traditionally abstain from the House of Commons and refuse to take their seats in what they view as a "foreign" parliament.

Plaid Cymru[edit]

Plaid Cymru has enjoyed parliamentary representation continuously since 1974 and had 3 MPs elected at the 2015 general election. Following the 2007 Welsh Assembly elections, they joined Labour as the junior partner in a coalition government, but have fallen down to the third-largest party in the Assembly after the 2011 Assembly elections, and have become an opposition party.

Other parliamentary parties[edit]

The Green Party of England and Wales kept its sole MP, Caroline Lucas, in the 2015 general election (it previously had an MP in 1992; Cynog Dafis, Ceredigion, who was elected on a joint Plaid Cymru/Green Party ticket). It also has seats in the European Parliament, two seats on the London Assembly and around 120 local councillors.

The UK Independence Party (UKIP) had one MP and 24 seats in the European Parliament as well as seats in the House of Lords and a number of local councillors. UKIP also had a MLA in the Northern Ireland Assembly. UKIP has become an emerging alternative party among some voters, gaining the third-largest share of the vote in the 2015 general election and the largest share of the vote of any party (27%) in the 2014 European elections. In 2014 UKIP gained its first ever MP following the defection and re-election of Douglas Carswell in the 2014 Clacton by-election. They campaign mainly on issues such as reducing immigration and EU withdrawal.

The Respect party, a left-wing group that came out of the anti-war movement had a single MP, George Galloway from 2005-2010, and again between 2012-2015.[30]

There are usually a small number of Independent politicians in parliament with no party allegiance. In modern times, this has usually occurred when a sitting member leaves their party, and some such MPs have been re-elected as independents. The only independent MP in the current parliament is Sylvia Hermon, previously of the Ulster Unionist Party. However, since 1950, only two new members have been elected as independents without having ever stood for a major party:

  • Martin Bell represented the Tatton constituency in Cheshire between 1997 and 2001. He was elected following a "sleaze" scandal involving the-then incumbent Conservative MP, Neil Hamilton. Bell, a BBC journalist, stood as an anti-corruption independent candidate, and the Labour and Liberal Democrat parties withdrew their candidates from the election.
  • Dr. Richard Taylor MP was elected for the Wyre Forest constituency in 2001 on a platform opposing the closure of Kidderminster hospital. He later established Health Concern, the party under which he ran in 2005.

Non-Parliamentary political parties[edit]

Other UK political parties exist, but generally do not succeed in returning MPs to Parliament.

The Scottish Green Party has 6 MSPs in the Scottish Parliament and a number of local councillors.

The Green Party (Ireland) has one MLAs in the Northern Ireland Assembly as well as local councillors.

The British National Party (BNP) won two seats in the European Parliament in the 2009 European Elections, but currently has none. It also has a number of councillors.

The Libertarian Party was founded in 2008 and has contested several local elections and parliamentary constituencies, gaining some local councillors.

The English Democrats, which wants a parliament for England, has some local councillors and had its candidate elected mayor of Doncaster in 2009.[31]

Other parties include: the Socialist Labour Party (UK), the Free England Party, the Communist Party of Britain, the Socialist Party (England and Wales), the Socialist Workers Party, the Scottish Socialist Party, the Liberal Party, Mebyon Kernow (a Cornish nationalist party) in Cornwall, Veritas, the Communist Left Alliance (in Fife) and the Pirate Party UK.

Several local parties contest only within a specific area, a single county, borough or district. Examples include the Better Bedford Independent Party, which was one of the dominant parties in Bedford Borough Council and led by Bedford's former Mayor, Frank Branston. The most notable local party is Health Concern, which controlled a single seat in the UK Parliament from 2001 to 2010.

The Jury Team, launched in March 2009 and described as a "non-party party", is an umbrella organisation seeking to increase the number of independent members of both domestic and European members of Parliament in Great Britain.[32]

The Official Monster Raving Loony Party was founded in 1983. The OMRLP are distinguished by having a deliberately bizarre manifesto, which contains things that seem to be impossible or too absurd to implement – usually to highlight what they see as real-life absurdities. In spite of (or perhaps because of) a reputation more satirical than serious, they have routinely been successful in local elections.

Current political landscape[edit]

After winning the largest number of seats and votes in the 2015 general election, the Conservatives first under David Cameron and now under Theresa May remain ahead of the Labour Party, led by Jeremy Corbyn since September 2015. The SNP has maintained its position in Scotland, the party was just short of an overall majority at the Scottish parliamentary elections in May 2016.

However a turbulent referendum on the United Kingdom's membership of the European Union, called for by David Cameron, led to his own resignation, the appointment of a new prime minister Theresa May, and divided opinion on Europe amongst the party.

In addition, the EU referendum campaign plunged the Labour Party into crisis and resulted in a motion of no confidence in the party leader Jeremy Corbyn being passed by the party's MPs in a 172-40 vote,[33] which followed a significant number of resignations from the Shadow Cabinet. This led to a leadership election which began with Angela Eagle, the former Shadow First Secretary of State and Shadow Secretary of State for Business, Innovation and Skills who eight days later withdrew from the leadership race, to support Owen Smith, the former Shadow Secretary of State for Work and Pensions. This was won by Jeremy Corbyn with an increased majority. He went on to lead the Labour party at the 2017 election, where they gained 30 seats.

Following the vote to leave the European Union, Nigel Farage offered his own resignation as leader, something he had campaigned for since 1992. A leadership contest also took place in the Green Party, which led to the joint election on 2 September 2016 of Jonathan Bartley and Caroline Lucas as co-leaders, who took over the role in a job-share arrangement.[34] Lucas, was previously leader until 2010 and is the party's only MP. Strategic cross-party alliances have been initiated, including a "progressive alliance" and a "Patriotic Alliance",[35][36] as proposed by UKIP donor Aaron Banks.

Membership[edit]

All political parties have membership schemes that allow members of the public to actively influence the policy and direction of the party to varying degrees, though particularly at a local level. Membership of British political parties is around 1% of the British electorate,[37] which is lower than in all European countries except for Poland and Latvia.[38] Overall membership to a political party has been in decline since the 1950s.[39] In 1951, the Conservative Party had 2.2 million members, and a year later in 1952 the Labour Party reached their peak of 1 million members (of an electorate of around 34 million).[40]

The table below details the membership numbers of political parties that have more than 5,000 members.

No data could be collected for the four parties of Northern Ireland: the DUP, UUP, SDLP, and Sinn Féin. However, in January 1997, it was estimated that the UUP had 10-12,000 members, and the DUP had 5,000 members.[49]

Local government[edit]

The UK is divided into a variety of different types of Local Authorities, with different functions and responsibilities.

England has a mix of two-tier and single-tier councils in different parts of the country. In Greater London, a unique two-tier system exists, with power shared between the London borough councils, and the Greater London Authority which is headed by an elected mayor.

Unitary Authorities are used throughout Scotland, Wales and Northern Ireland.

European Union[edit]

The United Kingdom first joined the then European Communities in January 1973 by the then Conservative Prime Minister Edward Heath, and remained a member of the European Union (EU) that it evolved into; UK citizens, and other EU citizens resident in the UK, elect 73 members to represent them in the European Parliament in Brussels and Strasbourg.

The UK's membership in the Union has been a major topic of debate over the years and has been objected to over questions of sovereignty,[50] and in recent years there have been divisions in both major parties over whether the UK should form greater ties within the EU, or reduce the EU's supranational powers. Opponents of greater European integration are known as "Eurosceptics", while supporters are known as "Europhiles". Division over Europe is prevalent in both major parties, although the Conservative Party is seen as most divided over the issue, both whilst in Government up to 1997 and after 2010, and between those dates as the opposition. However, the Labour Party is also divided, with conflicting views over UK adoption of the euro whilst in Government (1997–2010).[citation needed]

British nationalists have long campaigned against European integration. The strong showing of the eurosceptic UK Independence Party (UKIP) since the 2004 European Parliament elections has shifted the debate over UK relations with the EU.

In March 2008, Parliament decided to not hold a referendum on the ratification of the Treaty of Lisbon, signed in December 2007.[51] This was despite the Labour government promising in 2004 to hold a referendum on the previously proposed Constitution for Europe.

On 23 June 2016, the United Kingdom voted to leave the European Union in a referendum. After the referendum, it was debated as to how and when the UK should leave the EU. On 11 July 2016, the Cabinet Office Minister, John Penrose failed to deliver a final answer on whether it would be at the disposal of the Prime Minister and one of the Secretaries of State, through the Royal prerogative, or of Parliament, through primary legislation.

In October 2016 the Conservative Prime Minister, Theresa May, announced that Article 50 would be invoked by "the first quarter of 2017".[52] On 24 January 2017 the Supreme Court ruled in the Miller case by a majority that the process could not be initiated without an authorising act of parliament, but unanimously ruled against the Scottish government's claim in respect of devolution that they had a direct say in the decision to trigger Article 50. Consequently, the European Union (Notification of Withdrawal) Act 2017 empowering the prime minister to invoke Article 50 was passed and enacted by royal assent in March 2017.

Invocation of Article 50 by the United Kingdom government occurred on 29 March 2017, when Sir Tim Barrow, the Permanent Representative of the United Kingdom to the European Union, formally delivered by hand a letter signed by Prime Minister Theresa May to Donald Tusk, the President of the European Council in Brussels. The letter also contained the United Kingdom's intention to withdraw from the European Atomic Energy Community (EAEC or Euratom). This means that the UK will cease to be a member of the EU on 30 March 2019, unless an extension to negotiations is agreed upon by the UK and EU.[53]

International organisation participation[edit]

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ "General Election results through time, 1945–2001". BBC News. Retrieved 19 May 2006.
  2. ^ "UK election results - what does it all mean? As it happened". Telegraph.co.uk. Retrieved 8 October 2016.
  3. ^ EIU. "Democracy Index 2017". www.eiu.com. Retrieved 2018-06-15.
  4. ^ "Queen and Prime Minister". Archived from the original on 14 April 2010. Retrieved 18 June 2010.
  5. ^ Dyer, Clare (21 October 2003). "Mystery lifted on Queen's powers". Người bảo vệ . London.
  6. ^ About the Scottish Executive, Scotland.gov.uk
  7. ^ "Structure and powers of the Assembly". Tin tức BBC. 9 April 1992. Retrieved 21 October 2008.
  8. ^ "Devolved Government - Ministers and their departments". Northern Ireland Executive. Archived from the original on 25 July 2008. Retrieved 17 October 2008.
  9. ^ The formal request from the monarch is either to (a) form a government capable of surviving in the House of Commons (which by implication does not require a majority behind it, given that skilled minority governments can and do survive for long periods); or (b) form a government capable of commanding a majority in the Commons, which by implication requires a majority behind it
  10. ^ Jones, George (17 January 2006). "Baker seeks end to West Lothian question". London: The Daily Telegraph. Retrieved 16 May 2006.
  11. ^ "No English parliament — Falconer". BBC. 10 March 2006. Retrieved 16 May 2006.
  12. ^ BBC News 2001 - Blair gets Cornish assembly call
  13. ^ BBC news 2003 - Prescott pressed on Cornish Assembly poll
  14. ^ including The Campaign for an English Parliament
  15. ^ "Scottish Parliament Word Bank". Scottish Parliament. Retrieved 14 November 2006.
  16. ^ "Scottish Parliament MSPs". Scottish Parliament. Retrieved 14 November 2006.
  17. ^ "The Celtic League". Archived from the original on 15 June 2006. Retrieved 20 May 2006.
  18. ^ "Wales says Yes in referendum vote". Tin tức BBC . 4 March 2011.
  19. ^ "Constitutional reform: A Supreme Court for the United Kingdom" (PDF). Archived from the original (PDF) on 17 January 2009. (252 KB)Department for Constitutional Affairs. Retrieved on 22 May 2006
  20. ^ Keen, Richard; Audickas, Lukas (3 September 2018). "SNP membership overtakes Conservatives across UK" (PDF). www.BBC.com. British Broadcasting Company. tr. 13. Retrieved 4 September 2018. "Data from the House of Commons Library shows the SNP has just under 125,500 registered members, compared to 124,000 for the Tories."
  21. ^ Mason, Rowena (2015-04-03). "Can I vote for the SNP if I live in England?". the Guardian. Retrieved 2018-10-30.
  22. ^ Theresa May and the DUP deal: What you need to know BBC News, 26 June 2017
  23. ^ The Conservative/DUP deal: what it says and what it means The Guardian, 26 June 2017
  24. ^ DUP agrees £1bn deal with Conservatives to prop up Theresa May's minority Government The Telegraph, 26 June 2017
  25. ^ Oxford English Dictionary (Second Edition 1989). Whig n.2, whiggamore, and tory 1. a.
  26. ^ Pact will 'empower NI electorate' BBC News, 6 December 2008
  27. ^ "Parliamentary candidates". The Co-operative Party. Archived from the original on 18 May 2015. Retrieved 8 May 2015.
  28. ^ "General Election results". The Co-operative Party. 8 May 2015. Retrieved 8 May 2015.
  29. ^ Plaid Cymru/Scottish National Party Parliamentary Teams www.parliament.uk, accessed 15 August 2008
  30. ^ Duggan, Emily (8 May 2015). "George Galloway defeated by Labour's Naz Shah as tactics backfire in Bradford". The Independent. Retrieved 15 July 2016.
  31. ^ /8084538.stm English Democrat wins mayor vote BBC NEWS 5 June 2009
  32. ^ Gourlay, Chris (8 March 2009). "Tycoon finances 'X Factor' party to clean up politics". London: The Sunday Times. Retrieved 10 May 2009.
  33. ^ "Labour MPs pass no-confidence motion in Jeremy Corbyn". Tin tức BBC . 28 June 2016. Retrieved 8 October 2016.
  34. ^ Walker, Peter (2 September 2016). "Caroline Lucas and Jonathan Bartley voted joint Green party leaders". Người bảo vệ . ISSN 0261-3077. Retrieved 8 October 2016.
  35. ^ "The Patriotic Alliance". Retrieved 30 April 2017.
  36. ^ "The Patriotic Alliance". Retrieved 30 April 2017.
  37. ^ The Guardian - British Democracy In Terminal Decline
  38. ^ The Telegraph - Our Politics Is Bursting With Life, It's The Parties That Are Dying
  39. ^ BBC - Can Political Parties Be Saved From Extinction
  40. ^ Parliament UK - Membership of British Political Parties
  41. ^ "Membership of UK political parties – Commons Library Standard Note". UK Parliament. 28 March 2017. Retrieved 22 April 2017.
  42. ^ Bateman, Tom (26 August 2016). "Greens' Caroline Lucas proposes Labour election pact". BBC News. Retrieved 26 August 2016. The ballot of the Greens' 53,000 members closed on Thursday night
  43. ^ "Labour party has lost nearly 26,000 members since mid-2016, report claims". The Guardian. Press Association. 3 March 2017. Retrieved 15 March 2017.
  44. ^ BBC News, accessed 11 July 2016
  45. ^ Martin Shipton. "No surge in membership for Plaid Cymru under Leanne Wood's leadership despite predictions to the contrary". Wales Online. Retrieved 22 April 2017. Last updated 26 August 2016
  46. ^ "SCOTTISH GREENS WELCOME LATEST HOLYROOD POLL". Scottish Green Party. 9 June 2015. Retrieved 24 October 2015.
  47. ^ "SNP Conference 2015: Who are the party's new members?". BBC. 16 October 2015. Retrieved 24 October 2015.
  48. ^ Paul Nuttall elected as UKIP leader. BBC NEWS. Published 28 November 2016. Retrieved 20 April 2017.
  49. ^ British Elections and Parties Review, Volume 7. Edited by David Denver. Hosted by Google Books. Published by Routledge, 18 Oct 2013.
  50. ^ Browne, Anthony (14 September 2005). "Europe Wins The Power To Jail British Citizens". The Times. London. Retrieved 20 October 2008.
  51. ^ "UK rebel lawmakers beaten on EU vote". CNN. 5 March 2008. Archived from the original on 9 March 2008. Retrieved 5 March 2008.
  52. ^ "Brexit: Theresa May to trigger Article 50 by end of March". Tin tức BBC. 2 October 2016. Retrieved 16 October 2016.
  53. ^ Bloom, Dan (29 March 2017). "Brexit Day recap: Article 50 officially triggered on historic day as Theresa May warns: 'No turning back'". Daily Mirror. Retrieved 29 March 2017.

Further reading[edit]

  • Oxford Dictionary of National Biography (2004) online; short scholarly biographies of all the major people who died by 2009
  • Addison, Paul and Harriet Jones, eds. A Companion to Contemporary Britain: 1939–2000 (2005) excerpt and text search
  • Budge, Ian, et al. eds. The New British Politics (4th ed. 2007) 712pp
  • Butler, David. British General Elections Since 1945 (1995) 195pp; excerpt and text search
  • Cannon, John, ed. The Oxford Companion to British History (2003), historical encyclopedia; 4000 entries in 1046pp excerpt and text search
  • Childs, David. Britain since 1945: A Political History (2012) excerpt and text search
  • Cook, Chris and John Stevenson, eds. Longman Companion to Britain Since 1945 (1995) 336pp
  • Hennessy, Peter. The Prime Minister: The Office and Its Holders Since 1945 (2001) except and text search; Attlee to Blair; 688pp
  • Jones, Harriet, and Mark Clapson, eds. The Routledge Companion to Britain in the Twentieth Century (2009) excerpt and text search
  • King, Anthony. The British Constitution (2011) 464pp
  • Leventhal, F.M. Twentieth-Century Britain: An Encyclopedia (2nd ed. 2002) 640pp; short articles by scholars
  • Marr, Andrew. A History of Modern Britain (2009); also published as The Making of Modern Britain (2010), popular history 1945–2005
  • Pugh, Martin. Speak for Britain!: A New History of the Labour Party (2011) excerpt and text search
  • Ramsden, John, ed. The Oxford Companion to Twentieth-Century British Politics (2005) excerpt and text search

External links[edit]


visit site
site

Không có nhận xét nào:

Đăng nhận xét